27 Μαρ 2013

Introducing Graph Search aka facebook strikes back.


Η Google τον Ιούνιο του 2011 λάνσαρε το Google+, με σκοπό να πάρει μερίδιο από το facebook. Δύο χρόνια αργότερα έρχεται η απάντηση του facebook με τη δημιουργία του Graph Search μιας εξελιγμένης μηχανής αναζήτησης. Γιατί το Graph Search που ετοιμάζεται να λανσάρει το Facebook φημολογέιται ότι θα εκτοπίσει το Google Search;  Γιατί δεν θα εμφανίζονται μόνο τα αποτελέσματα που ψάχνουμε αλλά και αυτά που μας αρέσουν.

Πάρτε το facebook και ενώστε το με το search. Τι μας δίνει; Μια επανάσταση στον τρόπο που κάνουμε ερωτήσεις και βρίσκουμε απαντήσεις από το μεγαλύτερο social media του κόσμου. Η μηχανή αναζήτησης πάνω στην οποία δουλεύει το Facebook τους τελευταίους 18 μήνες, γνωστή ως Graph search, θα επιτρέπει στον χρήστη να έχει μια μοναδική, εξατομικευμένη εμπειρία αναζήτησης αφού δεν θα λαμβάνει υπόψη του μόνο αυτό που ψάχνει, αλλά και ό,τι του αρέσει, ποιοι είναι οι φίλοι του, τι έχει κάνει share κ.ά.

Με άλλα λόγια η search machine του facebook θα εκμεταλεύεται τις πληροφορίες που έχει συλλέξει για τον καθένα μας προκειμένου να διαφοροποιηθεί σημαντικά από την αντίστοιχη μηχανή που προσφέρει το Google. Η νέα προσέγγιση του search από το facebook θεωρείται ότι μπορεί να προσφέρει πρωτόγνωρη ακρίβεια, μεγαλύτερη αξία και μοναδική σημασία στα αποτελέσματα που θα λαμβάνει ο χρήστης -ειδικά στις περιπτώσεις που οι καταναλωτές κάνουν όλο και περισσότερες local αναζητήσεις με τη χρήση των κινητών συσκευών τους, τομέας όπου η Google θεωρείται ότι χωλαίνει.

Ας το πιάσουμε από την αρχή όμως.
Είναι γνωστό ότι το facebook ξεκίνησε να εκμεταλεύεται τις πληροφορίες που αντλεί από την καθημερινή δραστηριότητα του χρήστη για να αναπτύξει μια βαθύτερη στόχευση των διαφημίσεών του ενσωματώνοντας τα δεδομένα στα εργαλεία ad-targeting που ανέπτυξε με τη Microsoft. Όμως, από ό,τι φαίνεται, στη συνέχεια το πήγαν πολύ πιο μακριά από αυτό: facebook και Microsoft συνεργάστηκαν στη δημιουργία του νέου εργαλείου αναζήτησης, που επιτρέπει στο facebook να χρησιμοποιήσει τα στοιχεία του για να πουλάει search ads και η Microsoft (η οποία επένδυσε στο Facebook πριν από έξι χρόνια) για να εμπλουτίσει τα δεδομένα της χάρη στην πρόσβαση που της δίνουν τα social data του facebook.

Με την τεχνογνωσία που άντλησε από τη Microsoft, το facebook σήμερα έχει πρόσβαση σε πολλά από τα δεδομένα που απογείωναν τα κέρδη της Google πριν κάποια χρόνια: ξέρει τι προτίθεται να κάνει ή να αγοράσει ένας καταναλωτής, άρα ξέρει τι διαφήμιση να του εμφανίσει. Σε αυτό που το facebook υπολείπεται της Google όμως είναι ότι, παρά το γεγονός ότι ο μέσος χρήστης μπαίνει στο facebook κάθε μέρα, δεν είναι εκεί συνέχεια. Ακόμα κι όταν μπαίνει σε αυτό θέλει να κάνει συγκεκριμένα πράγματα: να ποστάρει, να τσατάρει, να δει τι πόσταραν οι φίλοι του. Στο facebook συνειδητοποίησαν πως η περιήγηση ξεκινάει από την οθόνη του search οπότε ειναι λογικό να σκέφτηκαν ότι πρέπει να φέρουν το facebook πιο κοντά στο χρήστη και να μην περιμένουν τον χρήστη να πάει σε αυτό -η γνωστή παροιμία με το βουνό και τον Μωάμεθ. Kαι κάπου εκεί φαντάζομαι ότι θα γεννήθηκε η ιδέα του facebook graph search.

Με το λανσάρισμα του Social Graph, όσοι θέλουν να ψάξουν εκτός του Facebook θα βλέπουν τα αποτελέσματα της αναζήτησής τους στο Bing, μαζί με επιπλέον πληροφορίες (π.χ. facebook pages) που αφορούν την αναζήτησή τους. Με την πάροδο του χρόνου περιμένουμε το Facebook να μπει ως default επιλογή στη σελίδα του Google search τόσο στo desktop όσο και στο mobile search και μάλιστα να το προτιμούν οι χρήστες, ιδιαίτερα σε local ή lifestyle αναζητήσεις (εστιατόρια, προϊόντα, υπηρεσίες, και τι να κάνoυν σε μια πόλη). Καθώς όλο και περισσότεροι καταναλωτές θα χρησιμοποιούν το Graph Search, το Facebook θα γίνει o κύριος ανταγωνιστής της Google. Φυσικά, απώτερος σκοπός είναι τα δολάρια που κόβει η αναζήτηση του Google σήμερα, να αρχίσει να τα κόβει η νέα μηχανή του Facebook γιατί θα προσφέρει καλύτερο προϊόν.

Θα το κάνει όμως;
Το γεγονός ότι θα αποτελεί ένα διαφορετικό είδος αναζήτησης -που θα οδηγεί σε σελίδες αποτελεσμάτων που διαθέτουν ακριβείς απαντήσεις και όχι links- θα παράγει νέα αποτελέσματα που, απλά, δεν παράγουν άλλες μηχανές. Θα είναι καλύτερα; Μένει να το δόυμε. Υποστηρίζεται ότι οι χρήστες θα ψάχνουν για πρόσωπα ή πληροφορίες έχοντας στη διάθεσή τους ένα εργαλείο αναζήτησης που θα είναι καλύτερα ενημερωμένο σε τοπικό και προσωπικό επίπεδο και αυτή η ενημέρωση θα προέρχεται από τους ίδιους τους χρήστες.
Θα βλέπουν, για παράδειγμα, ποιος ξέρει ποιον. Στα πλαίσια μιας αναζήτησης για παράδειγμα ο χρήστης φτάνει καταλήγει σε ένα άρθρο του Νεοκλή Δελέγκου. Ο χρήστης θα μπορούσε -θεωρητικά- να ψάξει και να βρει ποιος από τους φίλους των φίλων του ξέρει τον Νεοκλή Δελέγκο, κάτι που έως σήμερα προσφέρουν επί πληρωμή συγκεκριμένες πλατφόρμες δικτύωσης, π.χ. το LinkedIn.

Οφέλη επίσης θα καρπωθεί και η Microsoft, καθώς, όσο περισσότεροι διαφημιστές συρρέουν στο Bing-powered facebook graph search, τόσο υπονομεύουν την περαιτέρω κυριαρχία της Google, ανοίγοντας ένα ανταγωνιστικό τοπίο που φαινόταν ότι έχει κλείσει. Πλέον η Microsoft θα ενισχύσει δραματικά την κοινωνική δίασταση των αποτελεσμάτων αναζήτησης συνδύαζοντας τις δυνατότητες αναζήτησης της Google και τη δύναμη του περιεχομένου του Facebook. Πλέον τα αποτελέσματα δεν θα προκύπτουν από μια  χαοτική αναζήτηση σε όλο το δίκτυο, αλλά θα είναι προσαρμοσμένα, με βάση ποιους γνωρίζει ο χρήστης και τι αρέσει σε αυτόν και τους φίλους του.
Αυτή η εξέλιξη θέτει τις προυποθέσεις ώστε μέσα στα επόμενα τρία με πέντε χρόνια, να είναι το facebook ένας ισχυρός Νο2 στην αναζήτηση. Τελικά, το Facebook φιλοδοξεί να αντικαταστήσει το Google. Μια τέτοια αλλαγή θα οδηγούσε σε μαζικές αλλαγές στον όγκο αναζήτησης, τα έσοδα και την αξία του Graph search για τους καταναλωτές και τις εταιρείες.

Εννοείται ότι αυτή η νέα εξέλιξη θα ταρακουνήσει δυνατά την Google -αν λειτουργήσει όπως υπόσχεται το facebook. Το μεγάλο ερώτημα σε αυτή την περίπτωση θα ήταν ποιο είναι το μέλλον της ίδιας της Google. Το Google+ εξελίσσεται αλλά θα φτάσει ποτέ τα μεγέθη του Facebook; Κι αντίστροφα, το Graph search προβάλλει ως το επόμενο big thing.

Θα είναι;

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου