10 Νοε 2014

Κέρδη και σκοπός - Νέα επιχειρηματικά μοντέλα.

Οι νέοι επιχειρηματίες θέλουν να βγάζουν χρήματα, πλέον όμως θέλουν να κερδίζει και το κοινωνικό σύνολο. Ετσι, τα άτομα και οι επιχειρήσεις ασχολούνται όλο και πιο ενεργά με την αντιμετώπιση παγκόσμιων καθώς και τοπικών προκλήσεων προσπαθώντας να κάνουν τη διαφορά. Σε πολλούς οργανισμούς, ο απώτερος Σκοπός παίζει ολοένα και μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση της καθημερινής ατζέντας, η οποία αντανακλάται σε δράσεις που δίνουν έμφαση στο κέρδος του κοινωνικού συνόλου –με άλλα λόγια αυξάνονται οι οργανισμοί που δίνουν έμφαση στην κοινωνική ευθύνη. Παράλληλα, υπάρχει μια νέα γενιά επιχειρηματιών που δημιουργούν εταιρείες που συνδυάζουν το σκοπό και το κέρδος. Αυτοί αναλαμβάνουν επιχειρηματικές δραστηριότητες που δημιουργούν ταμειακές ροές για τη χρηματοδότηση μακροπρόθεσμων σχεδίων που σκοπό έχουν να επιστρέψουν αξία (χρήματα ή υπηρεσίες) προς την κοινωνία. Στην Αμερική οι επιχειρήσεις αυτές ονομάζονται Β-Corporations, το φαινόμενο βέβαια είναι παγκόσμιο.

Νέοι, "κοινωνικά συνειδητοποιημένοι" επιχειρηματίες ξεφυτρώνουν από παντού και μέσω καινοτόμων προσεγγίσεων αποδεικνύουν ότι η παραγωγή κερδών και η δημιουργία κοινωνικών αγαθών μπορούν να πάνε χέρι-χέρι. Παραδείγματα βλέπουμε και σε τοπική και σε παγκόσμια κλίμακα:

ThinkImpact -  η κοινωνική αλλαγή μέσα από τις σχέσεις και τις ιδέες.
Η ThinkImpact είναι μια εκπαιδευτική και ταξιδιωτική εταιρεία που δεν έχει εθελοντές, intern ή προγράμματα ανταλλαγής σπουδαστών ενώ δεν προάγει την εργασία με την παραδοσιακή έννοια. Αντίθετα, επιδιώκει να φέρει σε επαφή φοιτητές με τα μέλη των τοπικών κοινοτήτων στην αγροτική Αφρική και τη Λατινική Αμερική. Στη συνέχεια αναλαμβάνει την αποστολή των ενδιαφερόμενων φοιτητών στο μέρος της επιλογής και προσφέροντας την εργασία τους, να εξερευνήσουν διαφορετικούς πολιτισμούς, να αντιμετωπίσουν δύσκολες προκλήσεις, να αποκτήσουν εμπειρίες, να δημιουργήσουν σχέσεις με ανθρώπους μιας διαφορετικής κουλτούρας. Επιπλέον η ThinkImpact συνεισφέρει προτείνοντας ιδέες και συμβουλευτικές υπηρεσίες για επιχειρήσεις που θα μπορούσαν να δημιουργηθούν στις χώρες αυτές. Ο οργανισμός ξεκίνησε ως μη-κερδοσκοπική, αλλά πλέον δημιουργεί κέρδη. (Πηγή: New York Times)

Pencils of Promise - ένα μολύβι είναι αρκετό για να αλλάξει μια ζωή.
Από την ίδρυση της Pencils of Promise το 2008, βοήθησε στη δημιουργία πάνω από 200 σχολείων, αλλά η δράση της δεν αφορά μόνο στην κατασκευή των σχολείων. Η οργάνωση εμπλέκει την τοπική κοινότητα, η οποία θα πρέπει να θέσει περίπου το 10-20% της χρηματοδότησης για το έργο. Τις  περισσότερες φορές η κοινότητα συμβάλλει προσφέροντας εργατικά χέρια και υλικά, πραγμα που, όπως λέει και ο ιδρυτής της οργάνωσης, καταστά την κοινότητα υπεύθυνη για το έργο, όπως γίνεται μεταξύ δύο μερών σε μια επιχειρηματική συναλλαγή. (Πηγή: Forbes)

GoodBadUgly - Η αλλαγή στην καταναλωτική συνείδηση του Έλληνα μπορεί να έλθει μόνο από τον ίδιο.
Το Good Bad Ugly είναι ένα νέο επιχειρηματικό μοντέλο σε πρώιμο στάδιο που προσδοκά μια κοινωνική αλλαγή, απαραίτητη για την Ελλάδα. Την συνειδητοποίση του έλληνα καταναλωτή και κατ' επέκταση την βελτίωση των υπηρεσιών και των προϊόντων που προσφέρονται σε αυτόν. Πρόκειται για ένα site και mobile app μέσω των οποίων οι χρήστες μπορούν "να μιλάνε με το αφεντικό" της επιχείρησης κάθε φορά που θέλουν είτε να τον επιβραβεύσουν για την δουλειά που κάνει, είτε να παραπονεθούν για το προϊόν ή την υπηρεσία που τους πρόσφερε. Η επικοινωνία γίνεται μέσω της πλατφόρμας του Good Bad Ugly με τους χρήστες να αξιολογούν με μία από τις 3 επιλογές (good, bad ή ugly) ενώ έπειτα η εταιρεία μπορεί να τους απαντήσει αναλόγως. Αν η απάντηση ικανοποιήσει ή όχι τον χρήστη, τότε αυτός μπορεί να αλλάξει την αξιολόγησή του (π.χ. αν έχει βάλει bad να τον αναβαθμίσει βάζοντας good ή να τον υποβαθμίσει βάζοντας bad). Διαβάστε εδώ το manifesto της ομάδας.

Ello.co - Simple, beautiful & ad-free.
Ένα νέο social media με μια νέα φιλοσοφία. Δεν μαζεύει data για να τα πουλήσει στους διαφημιστές, δεν διαφημίζει. Γίνεται; Γίνεται και οι δημιουργοί το υπογράφουν. Όπως λένε και οι ίδιοι εδώ  "a Benefit Corporation is a new kind of for-profit company that exists to produce a benefit for society as a whole — not just to make money for its investors". Διαβάστε επίσης το δικό τους μανιφέστο εδώ

Πέρα από τις αλλαγές στα επιχειρηματικά μοντέλα, μεγάλη κινητικότητα παρατηρείται και στους τρόπους χρηματοδότησης διαφόρων project που έως τώρα ήταν μόνο οι κρατικές επιχορηγήσεις ή οι ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις. Το crowdfunding έχει αποδειχθεί ένας αποτελεσματικός τρόπος να βρει χρήματα ένας επιχειρηματίας ακόμα και ολόκληρες πόλεις. Δύο τρανταχτά παραδείγματα είναι το Watsi που προσφέρει ιατρική περίθαλψη για τον αναπτυσσόμενο κόσμο και το My ideal city για τα οποία θα γράψουμε σε επόμενο post.

Keep searching.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου