7 Φεβ 2013

Adverterus Socialis, Adverterus Universalis



Όλα είναι social. Η νέα γενιά επικοινωνίας και ο ψηφιακός κόσμος της κάνουν άλλο ένα βήμα μπροστά.

Οι τεχνολογίες δικτύωσης πλέον, είναι ένα βασικό μέρος της καθημερινής ζωής και εργασίας. Οι social γενιές marketers διαμορφώνουν τις επιχειρήσεις από μέσα, βοηθώντας τες να χτίσουν ευρύτερα, πιο ευέλικτα δίκτυα προκειμένου να δημιουργήσουν αξία για τους πελάτες τους. Το mobility και η σύνδεση μεταξύ των ανθρώπων και των εταιρειών με όλους τους δυνατούς τρόπους, είναι και θα είναι στο επίκεντρο του μελλοντικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος: σχέσεις, επικοινωνία και marketing κινούνται από το μοντέλο one-to-one, στο μοντέλο many-to-many.

Ας δούμε κάποιους παλιούς και κάποιους νέους παράγοντες που διαμορφώνουν το σκηνικό της επικοινωνίας στο νέο κόσμο.

Πρώτον, τα γνωστά με το update της χρονιάς που πέρασε. 
Aν το Facebook ήταν χώρα, θα ήταν η 3η μεγαλύτερη στον κόσμο και θα είχε 2 φορές το μέγεθος του πληθυσμού των ΗΠΑ. Το λανσάρισμα του Ford Explorer στο Facebook ήταν πιο αποτελεσματικό από ό,τι το -παραδοσιακό- λανσάρισμά του στο Super Bowl. Κάθε δευτερόλεπτο 2 νέα μέλη γράφονται στο LinkedIn. Οι social gamers θα αγοράσουν παιχνίδια αξίας $6 δισεκατομμυρίων το 2013. Αν η Wikipedia ήταν βιβλίο θα είχε 2,25 εκατομμύρια σελίδες. 53% των ανθρώπων στο Twitter προτείνουν αγορά προϊόντων στα tweets τους. Το 90% εμπιστεύονται τις συστάσεις που τους κάνουν άνθρωποι που γνωρίζουν. Μόνο το 14% δείχνει εμπιστοσύνη στις τηλεοπτικές διαφημίσεις. Το 93% των marketers στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν τα social media για τις επιχειρήσεις τους. 

Θέλετε κι άλλα; Δείτε αυτό το βίντεο από Socialnomics.

Δεύτερον, και ο ακτιβισμός γίνεται social.

Με την έκρηξη των social media και του internet μια νέα μορφή ακτιβισμού έχει έρθει στο προσκήνιο. Με το πάτημα ενός κουμπιού ή -ακόμα καλύτερα- γράφοντας δύο προτάσεις ο καθένας έχει πάρει θέση, έχει υψώσει τη φωνή του, έχει νιώσει μέρος μιας κίνησης που υποστηρίζει. Ο social ακτιβισμός γίνεται με πολλούς τρόπους. Κάποιοι δίνουν χρόνο, άλλοι χρήματα, για μερικούς είναι το ξεκίνημα μιας πιο έντονης δράσης.
Ένα καλό παράδειγμα είναι το Big Help Mob στην Αυστραλία όπου πρόκειται για  μια ομάδα ανθρώπων που προσφέρονται να δώσουν ένα χέρι βοήθειας σε τοπικές δραστηριότητες, όπως η φύτευση 10.000 δέντρων μέσα σε λίγες ώρες, η ανακαίνηση ενός κοινοτικού κτηρίου ή ο καθαρισμός ενός παραμελημένου πάρκου. Ένα άλλο παράδειγμα είναι το Benelab, μια μηχανή αναζήτησης που δωρίζει το 100% των εσόδων της για φιλανθρωπικούς σκοπούς και που ιδρύθηκε από τον έφηβο Jack Kim στο Seattle. Μια άλλη μορφή ακτιβισμού είναι τα social media που σκοπός τους είναι και η διαμαρτυρία: χαρακτηριστικό παράδειγμα η Coca-Cola που απόσυρε από την αγορά 1,4 δισεκατομμύρια cans λόγω της αντίδρασης σε Facebook και Twitter για τη νέα συσκευασία εποχιακού προϊόντος της.
Όσο τα social media αναπτύσσονται, τόσο περισσότεροι θα θέλουν να έχουν λόγο σε θέματα που κάποτε ήταν μόνο για τους “ψαγμένους”, τους πολιτικοποιημένους ή τους κοινωνικά δραστήριους.

Τρίτον, Gamification: The new trend.
Η επικοινωνία έχει αρχίσει να ενσωματώνει ιδέες που συναντάμε σε online παιχνίδια, και η τάση αυτή κερδίζει όλο και περισσότερους πιστούς. Αν και είναι ακόμα νωρίς, μια έρευνα από την Gartner δείχνει ότι μέχρι το 2015, το 50% των οργανισμών που παράγουν καινοτομία θα έχουν "παιχνιδοποιήσει" τις διαδικασίες μέσω των οποίων τις παράγουν και ότι μέχρι το 2014 περισσότερο από το 70% των οργανώσεων Global2000 θα έχουν τουλάχιστον μια gamified εφαρμογή.
Άλλη έρευνα βρίσκει ότι θα δημιουργήσει 2,8 δισεκατομμύρια δολάρια σε καταναλωτικές δαπάνες έως το 2016. Πέρυσι η Xerox αποφάσισε να εντάξει gamification σε όλη της την οργάνωση. Οι κύριοι λόγοι: να προσελκύσει τους χρήστες, να απλοποιήσει τις διαδικασίες, να έχει mindshare. Επίσης, πέρυσι η Coca-Cola ξεκίνησε το παιχνίδι “Happiness Quest” μέσω μηχανημάτων αυτόματης πώλησης στην Ιαπωνία. Οι χρήστες καλούνται να σαρώσoυν το QR code το αγαπημένου τους vending και να δημιουργήσουν μια εικονική ταυτότητα γι’ αυτό. Επίσης, η γερμανική GreenPocket έχει αναπτύξει ένα smartphone app, που "βοηθά τους καταναλωτές να μοιραστούν το δικό τους αποτύπωμα άνθρακα με ένα ανταγωνιστικό και διασκεδαστικό τρόπο στο Facebook."


Δηλαδή να ξεχάσουμε αυτά που ξέραμε, για τα καλά.
Το μάρκετινγκ στον παλιό καλό καιρό όλα είχαν σχέση με τα τέσσερα ps και τα παραδοσιακά μέσα: εφημερίδες, περιοδικά, αφίσες, outdoor, διαφημιστικά έντυπα, φυλλάδια, τηλεoπτικά και ραδιοφωνικά σποτ. Αυτά τα μέσα εξακολουθούν να πρωταγωνιστούν, αλλά τα πράγματα αλλάζουν γρήγορα και τον ρυθμό τον δίνουν οι τεχνολογικές εξελίξεις. Σε έναν κόσμο που τρέχει και η πληροφορία μπορεί να χαθεί μέσα στον χαμό, οι μάρκες πρέπει να εξετάσουν τη θέση τους στις αναδυόμενες πλατφόρμες επικοινωνίας και αλληλεπίδρασης, ιδίως όταν το προϊόν αφορά τις επόμενες γενιές, ανθρώπους δηλαδή που είναι συνεχώς συνδεδεμένοι και σε κίνηση. Αυτοί φαίνεται να εξελίσσονται σε info-junkies και να απαιτούν την πληροφορία σε πραγματικό χρόνο.

Τι να περιμένουμε;
Το video marketing είναι το επόμενο μεγάλο μέσο (ή τουλάχιστον ένα από αυτά) αφού ένα κατα κανόνα δαπανηρό μέσο γίνεται όλο και πιο εύκολο και προσιτό.
Η επικοινωνία και της πιο μικρής εταιρίας με τους καταναλωτές γίνεται σε απευθείας σύνδεση. Το 2012 το 76% των marketing plan πρότειναν αύξηση της χρήσης του YouTube και τη δημιουργία marketing video. Μεγάλα εμπορικά σήματα όπως  ZapposDominos PizzaAppleNike έχουν ανοίξει ήδη αυτό το δρόμο.

Με άλλα λόγια:
Social media, Gamification, Video Marketing, όλες οι μεγάλες ιδέες που βάλει στη ζωή τους εκατομμύρια άνθρωποι, έχουν αλλάξει εντελώς το περιβάλον της διαφήμισης. Οι διαφημιστές παλαιάς κοπής αντιμετώπιζαν αυτά τα μέσα με μια απαξίωση. Οι marketers δεν ήξεραν πώς να τα εντάξουν στο ετήσιο budget ή δεν ήθελαν. Όλα αυτά είναι παρελθόν.

Τα νέα μέσα έχουν έρθει με σαρωτικό τρόπο. This is a take over.

Ό,τι ήταν η Αναγέννηση για την Τέχνη είναι τα Social Media για την επικοινωνία. Και στα πρότυπα του Homo Universalis, του πανεπιστήμονα της Αναγέννησης, έτσι ο επαγγελματίας της επικοινωνίας οφείλει να παρακολουθεί τα πάντα. 

Adverterus Universalis δηλαδή.
Cheesy, αλλά αυτό είναι το νόημα.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου